free counters

stockholms väder

onsdag 14 april 2010

mandeltårta med bärkräm

nu håller jag på och bakar min tårta. och när jag skulle börja kom jag på att det skulle vara så många ägg så jag kommer bara att göra en special till mig och sen bakar jag något annat till dom andra.


12 portioner

Ingredienser:
300g jordgubbar
200 g Philadelphiaost
300g mandel
50 g 90 % choklad
10 äggvitor
3 dl vispgrädde
10 färska jordgubbar (för garnering)

Gör så här
Förberedelser:
Tina ca 300 g jordgubbar (eller använd färska)
Rör ihop med ca 200 g Philadelfiaost.
(man kan ev söta med 2 msk sukros, men ej nödvändigt)
Låt stå svalt.
Smält ca 50 g 90% choklad, häll med tunn stråle på ett smörgåspapper, ringla figurer, lägg pappret med chokladen i frysen en liten stund.
Vispa 10 äggvitor till hårt vitt skum
ca 300 g mandel hackas till en finkornig massa (i maskin)
Rör ihop, bred ut hälften (det behövs alltså 2 plåtar) på ett oljat smörgåspapper på en plåt (se bild).
Grädda i 175 gr i ca 15 min på nedersta valsen.
Grädda en plåt i taget.
Innan servering:
Lägg jordgubbs philadelfiaost blandningen på en mandelbotten,
lägg den andra botten över.
Bred över ca 2-3 dl vispad grädde.
Garnera med färska jordgubbshalvor och chokladen.


Blogg listad på Bloggtoppen.se

1 kommentar:

J'licious sa...

såg jätte gott ut :)